Oljefilter

Nye krav til dieselmotorer, som effektivitet, ytelse og lavere innvirkning på miljøet, har ført til betydlige endringer i motorer og støttekomponenter. Oljefilter og filtrering er intet untak, Donaldson har satt seg selv som mål å kunne levere smøreoljefilter av toppkvalitet og ytelse etter dagens og fremtidens standarder.

Vi kan tilby et komplett utvalg av oljefilter for din maskin - full-flow eller by-pass filtrering.
- kontakt oss for mer informasjon -


standard oljefilter

Standard Oljefilter for dieselmotorer

  • Kostnadseffektiv smørefiltrering betyr ikke at man må senke kvaliteten på filteret, Donaldson bruker kun komponenter av toppkvalitet for å lage toppkvalitetsfiltre - enten premium eller standard
  • Kraftige komponenter - som baffelplater, fjærer, sømmer, kanter og foringer - bidrar til å skape filtre som er laget for effektivitet og livslengde
  • Standard filter serie bruker cellulosemedier som filtrerings materiale, en kostnadseffektiv media som oppfyller alle krav til effektivitet og kapasitet

Premium oljefilter

Premium Oljefilter - Donaldson Blue®

Laget for utvidede vedlikeholds programmer.
Utbyttbar med de fleste standard smørefiltere for å gi redusert oljeforbruket, driftkostnader og øke motorbeskyttelsen
Donaldson Synteq ™ medieteknologi gir den optimale balansen mellom effektivitet, kapasitet og filtermotstand for smøresystemer.

  • Utviklet spesielt for å gi lengre levetid på filteret, økt motorbeskyttelse og redusere driftkostnader.
  • Fjerner mer enn 90% av forurensninger som er 10 mikron eller større (cellulosefiltre fjerner vanligvis 50% eller mindre)
  • Dobbel forurensningsevne av standard cellulosefiltre - gir lengre levetid på filteret
  • Liten motstand i filtermedie, for å gi maksimal oljestrøm og smøring.
  • Heavy-duty pakninger for å forlenge levetiden på filteret


Hva er forskjellen på fullflyt, sidestrøms og to-stegs filtrering.


Fullflyt filtrering:
Det mest brukte smøresystemet i dag, hvor nær 100% oljen går gjennom filteret. Filteret sørger for en maksimal oljeflow og gir en viktig beskytelse ved kaldstart av motoren.

Sidestrøms (sekundær) filtrering:
er når en liten del av motorens olje (5-10%) blir filtrert og returnert til bunnpannen før det når hovedfilteret. Siden Bypass filteret fanger opp mindre partikler en hovedfilteret, øker også motstanden i smørekretsen. For å optimalisere effekten av bypass filtrering blir ofte filteret montert i en sekundær krets.

To-stegs filtrering:
I et to-steg filtrering kombinerer man funksjonene til fullflyt og sidestrømsfiltrering.
To-i-en designen øker filter motstanden i kretsen betraktlig ved kaldstart, som kan føre til en redusert smørevne, kortere levetid på filter og over tid skademotoren.

To-stegs filtrering brukes mest på stasjonere enheter i dag.
To-steg smøeresystem