Hva er forskjellen på hoved, sidestrøms og to-stegs oljefiltrering.
Hoved filtrering:
Det mest brukte smøresystemet i dag, hvor nær 100% oljen går gjennom filteret.
Filteret sørger for en maksimal oljeflow og gir en viktig beskytelse ved kaldstart av motoren.
Sidestrøms (sekundær) filtrering:
er når en liten del av motorens olje (5-10%) blir filtrert og returnert til bunnpannen før det når hovedfilteret. Siden Bypass filteret fanger opp mindre partikler en hovedfilteret, øker også motstanden i smørekretsen. For å optimalisere effekten av bypass filtrering blir ofte filteret montert i en sekundær krets.
To-stegs filtrering:
I et to-steg filtrering kombinerer man funksjonene til fullflyt og sidestrømsfiltrering.
To-i-en designen øker filter motstanden i kretsen betraktelig ved kaldstart, som kan føre til en redusert smørevne kortere levetid på filter og over tid skademotoren.
